Stressittömällä syömisellä pysyviin tuloksiin! / Hyvinvointivalmennus.fi
Sivusto käyttää evästeitä.

Stressittömällä syömisellä pysyviin tuloksiin!

Posted by Nina 28.08.2018 0 Kommentit

Stressittömällä syömisellä pysyviin tuloksiin!

Onko sinulle tuttua se kun alat pudottamaan painoa= "dieettaamaan" niin oletkin kärttyisä ja huonovointinen? Ehkä jopa heräät aamulla päänsärkyyn ja väsymykseen?

Painonpudotus tulisikin tehä elämäntapamuutoksen kautta (ei kuurien)! Ja näiden elämäntapamuutosten myötä suurin päämäärä onkin HYVÄ OLO!

Jos teet muutoksia esim. syömiseen niin niiden tulisi tehdä sinulle parempi olo, ei huonompi. Tarkoituksena on saada sinusta energisempi, positiivisempi ja valovoimaisempi! Hyvä olo lähtee sisältä päin ja kun voi sisältä hyvin niin se näkyy ulospäin.

Aiemmassa bloggauksessani kerroin elämäntapamuutoksien ongelmakohtia (tässä bloggaus siitä: http://www.hyvinvointivalmennus.fi/blogi/pinnankiristystajapettymyksia)
ja suosittelen sinua tarkistamaan myös ne! Mutta tämä bloggaus kertoo enemmän siitä, kuinka saadaan pienillä muutoksilla RUOKAVALIOSSA pysyvää hyvää oloa ja tuloksia ilman stressiä.

   

 

Eilen päättyi minun valmentama 6viikon juoksukoulu Kotkassa. Palautteet olivat erittäin mieltä lämmittäviä ja parasta olikin kuulla, kuinka olin osannut juoksukoulun lomassa välittää valmennettaviin positiivista fiilistä ja uutta ajattelumallia omasta hyvinvoinnista ja armollisuudesta itseään kohtaan.. Siitä kuinka voi saada tuloksia ilman stressiä ja itsensä piiskaamista ja nuhtelua.
Ja näiden palautteiden johdosta minulle tulikin ajatus kertoa, että kuinka ruokavaliossa pienilläkin muutoksilla saadaan tuloksia ilman stressiä, kunhan ne muutokset ovat pysyviä ja mielekkäitä (ei pakonomaista suorittamista).

       

 

Tässä tulee TÄRKEIN ASIA kun haluat muutosta!! ALOITA JOSTAIN JA NYT HETI!
Ei huomenna / maanantaina / kun loma loppuu tai alkaa / ei kun flunssa on ohi / aloitan treenaamisen / puoliso tulee reissusta / viikonlopun juhlat on juhlittu / EI SELITYKSIÄ!

Aloittaminen on vaikein!
Tiedän, mutta siitä voi tehdä helppoa! Autan siinä :)
Alla helppoja muutoksia ja suosittelen kokeilemaan tuossa järjestyksessä tai sitten valitset ensin itsellesi helpoimmat kohdat ja siirryt vähitellen vaikeimpiin KUN OLET VALMIS!

Tärkeä sääntö onkin se, että kun olet aloittanut jostain, niin tee sitä yhtä muutosta sen aikaa (2 päivää -viikko- kuukausi), että se on sinulle rutiini = itsestäänselvyys ja sen jälkeen ota seuraava muutoksen kohde! Ei kaikkea kerralla, tämän pitää olla mielekästä ja stressitöntä ja pidemmälle tähtäävää :)


1) lisää veden juontia kohti 3l/vrk (jos juot nyt alle 1l niin lisää ensimmäisellä viikolla vaikka 5dl / pvä, seuraavalla saman verran jne.. kunnes olet 3l:ssa)
2) Lisää hyvien rasvojen lähteitä (kalat, siemenet, pähkinät, avokado, kasviöljyt, voi...)
3) tarkista saatko tarpeeksi proteiinia (tulisi olla n. 90%:lla päivän aterioista). Proteiinia on mm. kalassa, kanassa, lihassa, kananmunissa, nyhtökaurassa, härkiksessä, pavuissa, linsseissä ja mm. rahkassa ja raejuustossa
4) lisää kasvisten määrää! marjat, kaalit, porkkana, paprika, kurkku, pinaatti, selleri, tomaatti, parsa, salaatti jne.. Mahdollisimman monella aterialla päivästä! Ja mitä tummemman värisiä kasviksia ovat niin sen ravintorikkaampia!
5) laita syöminen säännölliseksi! n. 5-6ateriaa päivässä n. 2-4h välein!
6) vähennä sokereita ja makeutusaineita. Aloita vaikka juomista kertyvistä sokereista ja kun olet saanut ne puolitettua mieti mistä voisit ruokien kannalta vähentää sokerin saantia
7) korvaa normaali pasta täysjyvällä
8) korvaa normaali leipä gluteenittomalla tai tee omia! :) Voit myös vähentää leivän syöntiä, jota suosittelen erittäin lämpimästi

9) vaihda marinoidut lihat ja jogurtit/rahkat maustamattomiin ja mausta itse! Jää paljon lisäaineita saamata -kroppa kiittää <3
10) vähennä huonojen rasvojen lähteitä
11) korvaa osa perunoista/riisistä muilla kasviksilla / salaatilla
12) syö hitaasti ja nauttien (aina kun mahdollisuus) näin tunnet herkemmin milloin olet kylläinen ja ruuansulatuskin toimii paremmin


Tuossa 12 askelta kohti parempaa oloa!
Oli tavoitteenasi sitten painonpudotus, lihasmassan kasvatus, hyvä olo, energisyys jnejne.. Niin nuo askeleet tukevat kaikkia tavoitteita jotka liittyvät hyvinvointiin!
Muista, minneen ei ole kiire ja asiat teet juuri sinun OMAAN tahtiin! Et naapurin tai kaverin kanssa vaan siihen tahtiin joka sopii sinun arkeen ja jonka sinä pystyt stressittömästi kannattelemaan :)
Sinä olet ykkönen ja sinun hyvinvointi heijastuu läheisiisi! Tämä on sinun elämä, nämä ovat sinun tavoitteet ja sinulla on vastuu omasta olosta ja onnellisuudesta!
Hyvinvointisi on parasta mitä itsellesi ja muille voit antaa! <3

 

     
Jos kaipailet apua hyvinvointisi edistämisessä ja tsempissä (kun omat rahkeet eivät riitä) niin lähde mukaan hakemaan uusia rutiineja arkeen STARTTI -pienryhmävalmennuksesta! Seuraava startti valmennus alkaa: 6.9. torstaina. Se on suunnattu painonpudottajille, mutta samalla tapaa toimii heille keillä ei ole painon kanssa ongelmaa vaan haluavat säännöllistä liikuntaa ja oppia syömään oikein Stressittömällä tavalla! Tavalla joka sopii arkeen kuin arkeen :)
Tässä linkki valmennuksen lisätietoihin

Pyhtäällä: http://www.hyvinvointivalmennus.fi/valmennukset/pyhtaa?product_id=312
Kotkassa: http://www.hyvinvointivalmennus.fi/valmennukset/kotka?product_id=329


TERVETULOA valmennuksiini juuri sellaisena kuin olet <3 Hymyillään kun törmätään ja tsemppiä syksyysi!
Toivottelee Nina :)


Kommentoi