Korppa jumissa ja paikkoja kolottaa? / Hyvinvointivalmennus.fi
Sivusto käyttää evästeitä.

Korppa jumissa ja paikkoja kolottaa?

Posted by Nina 19.10.2017 0 Kommentit

Kroppa jumissa? Selkä kipeä? Polviin kolottaa? Päätä särkee?

Heräät aamulla ja ensimmäinen ajatuksesi on, että miten nouset sängystä ylös niin, että selkään ei vihlaise? Tai heräät jo valmiiksi päänsärkyyn? Tuttua? Kuvittele nyt päinvastainen tilanne, heräät ja päätä ei koskekkaan, voit nousta sängystä ylös ja et edes muista omistavasi selkää; kokonaisuus toimii! Fiilis hyvä ja energinen! Jes mahtavaa!! Tätähän me kaikki halutaan :) Ja tämä on mahdollista alla annan vinkkejä, että miten :)

Tutkimukset osoittavat, että suurinosa väestöstä kärsii elämänsä aikana yllämainituista kiputiloista.
Suurinpaan osaan näistä ratkaisu onkin kropan säännöllisessä huoltamisessa esim. liikkuvuusharjoitteilla, foam rollauksella, hieronnalla, venyttelyllä jne... Kropanhuolto onkin se mistä yleensä luistetaan. Nyt tehdään siihen muutos! ;)

Edellä mainitut kiputilat voivat johtua mm. siitä, että harrastaa liikuntaa, muttei huolla kroppaansa ja/tai liiketekniikat jäävät vajaiksi, eli ei hyödynnetä nivelien koko liikerataa. Kiputilat voivat johtua myös liikkumattomuudesta. Kroppa kaipaa liikettä: taivutuksia, kiertoa, työntöä, vetoa ja pyörityksiä päivittäin, jotta se pysyy toimivana. Kipua voi aiheuttaa myös puolierot kropassasi, esim. toinen pakara onkin kireämpi tai teet toispuoleista liikettä vaikkapa kaupankassalla.

Tänä päivänä passiivinen istumatyö aiheuttaa paljon päänsärkyä, selkäkipuja, niska-hartiaseudun jumituksia. Tärkeää olisikin vähintään tunnin välein nousta ylös penkistä ja pyöritellä hartioita, taivuttaa kroppaa sivulta toiselle sekä eteen ja taakse, pyörittää hartioita ja avata rintakehää sekä antaa muutamat hyvät venytykset lonkankoukistajille sekä takareisille. Näillä yksinkertaisilla jutuilla, jotka vievät max. 2min aikaasi, edesautat sitä, että kroppa ei vetäisi jumiin ja voitaisiin välttyä esim. selkä- ja pääkivuilta.

Hyvin monesti alaselkäkivut juontavatkin juurensa siitä, että joko lonkankoukistajat / takareidet / pakarat tai etureidet ovat jumissa tai pahimmillaan (ja todennäköisesti) ne kaikki ovat jumissa.
Jos esimerkiksi lonkankoukistajat ovat jumissa ne vetävät lantiota kasaan (napaa kohti reisiä) jolloin seistessä asento menee etukumaraksi ja eihän niin voi seistä, joten etunojaa korjataan sillä, että lähdetään nostamaan rintakehää ylös jolloin alaselkä painuu vieläkin notkommalle sekä mm. yläselkä + niska-hartiaseutu kuormittuu entistä enemmän, koska joutuvat korjaamaan lantion virheasentoa; kiitos kireiden lonkankoukistajien. Tämä voi aiheuttaa pidemmällä ajalla alaselän kipuilua, niskahartiaseudun kipuilua ja päänsärkyä... Ja kaikki vain siksi, että ei venytellä lonkankoukistajia!
 

Vai kuulotko heihin kenellä särkee polvia vain pelkästään, kun istut alas? Tai käyt kävelemässä/hölkällä? Vai tuntuuko, että niitä jatkuvasti kolottaa? Syitä voi toki olla monia, mutta ainakin itse voit testata johtuisiko se vain lihaskireyksistä, jotka vetävät niveltä kasaan. Eli monesti polven kiputilat johtuvatkin siitä, että venyttelyt on taas skipattu! Tärkeää on venytellä etureidet, sisäreidet, takareidet, lonkankoukistajat, pakarat ja pohkeet huolella läpi, mieluiten dynaamisilla liikkeen kautta tehtävillä vevnytyksillä tai joustoilla!
Lämmittele hyvin ennen lenkkiä ja tee lyhyet joustavat venytykset edellämainituille lihaksille ennen lenkkiä ja lenkin jälkeen. Vieläkin parempi jos huoltaisit kroppaa myös lenkkikertojen välillä :)
Jos kuulut heihin jotka eivät liiku ja polvet kipeytyvä, niin sinulle suosittelen, että aloitat liikuntaharrastuksen esim. vaikkapa kävely luonnossa / vesijujoksu / kotijumppa mutta tärkeää olisikin, että aloitat säännölliset venyttelyt jokatapauksessa! :)

Alla kuva kätevästä lonkankoukistajan venytyksestä :) Muista pitää vatsatiukkana ja hallita alaselänasentoa (ei haluta sitä notkolle)! :)


Alaselkää voi kipeyttää myös mm. kireät pakarat.
Toisessa kuvassa näytän yhden variaaton siitä miten voi venyttää pakaraa.
Laita molemmat venytykset testiin viikoksi.
Tee näitä:
1) heti herättyäsi pienillä joustoilla n. 5-15s/puoli x 2-4 kertaa / venytys ja
2) toista sama setti ainakin kerran päivän aikana ja huomaa ero! :)


3.9. alkaa Kotkassa 8viikon toiminnallinen treeniryhmä, ryhmä kokoontuu kerran viikossa tekemään 60min treenin.
http://www.hyvinvointivalmennus.fi/valmennukset/kotka?product_id=319
Treeniin sisältyy huolellinen lämmittely jossa lisätään liikkuvuutta, haastetaan tasapainoa ja kropanhallintaa.
Itse treeniosuus on vaihteleva ja monipuolinen. Minä tarkistan kokoajan tekniikkaanne, jotta liikkeet tulee tehtyä oikein.
Treenin loppuun otetaan kevyet venytykset ja/tai rentoutuminen.
Näin huolletaan kroppaa kokonaisuutena!
- Liikkuvuutesi lisääntyy
- kroppa ja mieli vahvistuu
- lasketaan stressitasoja
- edistetään palautumista
Ryhmä soveltuu juuri sinulle jos haluat kehittää kroppaa kokonaisuutena, haluat vaihtelevuutta omiin treeneihisi ja esim. kireyden / puolierojen aiheuttamista kivuista eroon!

Alla linkki josta löytyy lisätietoja ryhmästä ja ilmoittautuminen :)
http://www.hyvinvointivalmennus.fi/valmennukset/kotka?product_id=319

Tsemppiä ja hymyä viikkoosi <3
Terkuin valmentajasi Nina :)

Kommentoi